Staten ska inte köpa Saab eller Volvo
Aktier, Allmän ekonomi november 26th, 2008Det har varit mycket diskussion senaste veckan om att staten skulle ge bidrag till eller till och med köpa Saab och/eller Volvo PV (personvagnar). För mig låter detta som en väldigt konstigt och kortsiktigt idé.
Talesättet att inte ”kasta bra pengar efter dåliga” tycker jag stämmer ganska bra i båda fallen. Det var länge sedan Volvo och Saab gjorde några storvinster. De har varit på dekis under en längre tid, långt innan de blev uppköpta av Ford respektive GM.
Jag läste att Volvos snittmarginal de 10-åren innan de kom i Fords ägo var 1,5 % . Inte så mycket att hurra för. I samma artikel i DI.se stod att Volvo Lastbilars styrelseordförande Finn Johnsson hade fått frågan om de ville köpa tillbaka Volvo PV. Han svarade nej.
Det säger väl en hel del om varför staten inte ska köpa heller. Jag personligen vill inte att staten ska slänga våra bra pengar efter företag som inte gått bra under decenier.
Det är såklart tragiskt att behöva säga men jag ser ingen vidare ljus framtid för varken Volvo PV eller Saab och det finns ingen anledning att ge dem konstgjord andning ett par år. Det är bara att förlänga smärtan. Jag tror inte att dessa bilvarumärken finns kvar som något speciellt att tala om om 10-20 år.
Varför ska staten hjälpa banker på dekis (som Carnegie) men inte bilföretag? Det svaret är ganska enkelt. Vi klarar oss utan båda Saab och Volvo men ett havererat finanssystem får oanade konsekvenser som slår över alla branscher och företag. Det är inte Carnegie man är ute efter att rädda (Carnegie i sig inte värda att rädda) utan hela finanssystemet.
Håller ni med? Kommentera gärna nedan.
Liknande inlägg:
- 3 000 kr fattigare tack vare Volvo, Saab och Maud
- SAAB får sitt lån
- Gjorde staten rätt som tog över Carnegie? – månadens fråga
Michael
november 28th, 2008 at
Vill först påpeka att jag inte tycker att staten ska köpa dem. Dock tycker jag att ditt socialekonomiska argument om att hjälpa finansiella instutitioner går att applicera på Volvo/Saab fast ur ett industriellt perspektiv. Sverige har alltid varit beroende av industrin och den tjänste/leverantörsindustri som finns runtomkring. Staten kan med 0 vinst mål med glädje äga både volvo och Saab så länge som det skapar arbeten och främjar ekonomin. Dock tror jag att båda tillverkarna kommer fortsätta blöda å därmed är det en dålig affär…
november 28th, 2008 at
Staten ska verkligen inte skjuta in pengar i industrier som går dåligt. Det enda det kan göra är att långsiktigt göra industrier beroende av staten istället för att faktiskt kunna tjäna pengar själva. Om man vill skapa statliga arbetstillfällen får man minsann göra det i statliga verk.
december 1st, 2008 at
Tack för din kommentar, Jörgen. Alltid lika kul.
Jag vet inte om jag håller med dig eller inte då jag inte är helt säker på vad exakt vad du tycker.
Dock tycker jag inte att staten ska stoppa in pengar i affärsdrivande företag om vinstmålet är 0. Om staten har råd att satsa exempelvis 50 miljarder på att skapa jobb ser jag mycket hellre att de satsar i något som är långsiktigt bra för Sverige och inte bara att hålla ”utdöende” företag vid liv.
Jag ser hellre att man använder våra skattepengar till att till exempel tidigarelägga stora infrastrukturprojekt eller miljöprojekt.
december 1st, 2008 at
Men om du använder argumentet att hjälpa Carnegie för att undvika ett ”havererat finanssystem” så anser jag att man med samma argument kan anse att Saab och Volvo är minst lika viktiga för den svenska industrin som Carnegie är för finanssystemet och därmed bör man hjälpa dem. OBS, jag säger inte att det är så utan mer att ditt Carnegie-argument inte riktigt är applicerbart/korrekt.
december 5th, 2008 at
Säkra jobben, utvecklingen genom statligt ägande av volvo med utdelning till svenskarna i ställe för bonusar och höga löner till enskilda personer…
Kostnaden för att köpa volvo är marginal gämfört med vad de skulle kosta med bidrag till alla de som förlorar jobben, när volvo läggs ner eller hamnar i asien.
För varför skulle kineser ha kvar tillverkningen i ett höglöneland när man kan tillverka samma bil i ett låglöneland som kina?
Rädda volvo och Sverigen innan de är försent!
december 5th, 2008 at
Svar till Jörgens kommentar:
Att svensk industri är lika beroende av Volvo och Saab som finanssystem av Carnegie håller jag inte alls med om. För det stämmer inte.
Om Volvo och Saab försvinner kommer det vara dödsstöten för svensk bilindustri, det står ganska klart. Men övrig industri står absolut inte och faller med detta på något sätt.
Sverige som land kommer klara sig utmärkt utan en bilindustri. Kolla på Danmark, Norge och Finland, de klarar sig. Däremot skulle Sverige inte klara sig med ett havererat finanssystem. Därav måste staten rädda Carnegie men inte Saab/Volvo.
Så Jörgen, du tänker inte riktigt rätt 🙂
december 8th, 2008 at
Hej Admin!
Jag skrev inte det. Jag skrev att ARGUMENTET kan användas på samma sätt för Volvo och Saab. Jag anser nämligen inte att Carneigi är så pass viktig för svenskt finanssystem som du hävdar. Och för att visa att jag alltid har rätt 🙂 så länkar jag här till någon som använder det argumentet för just Saab och Volvo!
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\127\315027§ionid=undefined
december 9th, 2008 at
Volvo Lastvagnar säger att dom inte är intresserade även om dom är det. Det ingår i spelet.