Travelpartner en bra krydda i aktieportföljen?
Aktier september 9th, 2008En hel del bedömare tar regeringen i USAs övertagande av de krisdrabbade låneinstituten Fannie Mae och Freddie Mac som tecken på att nu vänder det och att det därmed är ett bra läge att gå in på börsen igen. Själv kommer jag lugna mig ett tag till men jag börjar i alla fall fundera på vilka bolag jag vill ha i min framtida aktieportfölj när det är dags att trycka på köpknappen igen.
Det roligaste inslagen i ens aktieportfölj är såklart de mindre bolagen vars framtida utveckling rymmer mer uppsida (och nersida) än de traditionella, stabila och stora företagen som till exempel SKF (även om dessa bolag är ett viktigt inslag i en väl balanserad portfölj).
En aktie jag kollat in på senare tid är online resebyrån Travelpartner (ni vet han Leif som synts mycket i tv-reklam). Jag är en stor förespråkare av allt kring Internet och resor är ju en av de produkter som folk köper absolut mest på nätet idag.
Travelpartner är listade på den mindre listan Firsth North och deras börsvärde ligger kring 27 miljoner. Den stora utmaning för nästan alla reseföretag inklusive Travelpartner är volym. Det krävs väldigt stora volymer för att bli lönsam då marginalen på resor och speciellt flygbiljetter är förhållandevis låg. Flygbiljetter står för cirka 75 % av Travelpartners intäkter.
Senaste kvartalsrapporten som kom i slutet på augusti visar en hel del positivt för Travelpartner tycker jag:
Q 4 2007 / 2008 (april – juni):
- Försäljningen uppgick till 162 miljoner kr vilket är en ökning med 49% jämfört med samma period föregående år.
- Koncernens resultat efter skatt uppgick till 0,6 vilket är en resultatförbättring på 5,2 miljoner kr jämfört med samma period föregående år
- Kassaflödet var 19,0 miljoner kr
Detta är andra kvartalet i rad Travelpartner visar vinst om än en väldigt blygsam vinst. Det känns även som framtiden ligger för bolag som Travelpartner. Vad jag läst köps fortfarande endast 40-50 % av alla resor på nätet. Det är bara en tidsfråga innan den siffran är betydligt högre.
Så jag är förhållandevis övertygad om att investera i resebyråer som har sitt fokus på Internet kommer vara en bra investering. Om Travelpartner är just den resebyrån man ska ha som en krydda i sin portfölj kommer jag fundera på ett tag till. Ska som sagt vänta med att återvända till aktiemarknaden ett tag.
Liknande inlägg:
- Sällan har en nyemission mottagits så positivt
- Köp till sillen sälj till kräftorna?
- Investera i internet-aktier
Michael
september 10th, 2008 at
[…] på nätet en vettig investering? Publicerat av fondblogg Aktiefondtips spanar idag in Travelpartner som ett av de intressanta bolagen att investera i. Onekligen är det ju så att resor på internet […]
oktober 25th, 2008 at
Intressant läsning. Jag tror också att online resebyråer borde ha en bra framtid = en bra investering.
Tror du att det är läge att gå in nu? Kursen har ju gått ned en drygt 40 % sedan du skrev inlägget. Själv skulle jag nog köpt om jag hade lite pengar att gambla med. Trots allt lite osäkert med resande nu när vi verkar gå mot en lågkonjunktur.
//Peter
oktober 30th, 2008 at
Tack för din kommentar. Alltid kul. Svårt att säga om det är läge för Travelpartner nu. Börsen är minst sagt galen just nu och det är nästan omöjligt att säga om det kommer fortsätta att gå ned.
Sterlings konkurs igår är ytterliggare ett orosmoln. Även om det inte direkt påverkar Travelpartner så påverkar det säkert investeringsviljan i resesektorn.
Dock är Travelpartners börsvärde väldigt nedtryckt just nu. Värderas till under 14 MSEK vilket utan någon närmare analys känns väldigt lågt.
oktober 30th, 2008 at
Jag tror att det finns mycket pengar i resor online trots lågkonjunkturen. Det är onekligen billigare att köpa resan på nätet vilket borde göra att de under lågkonjunkturen kan ta marknadsandelar som lite senare kan förvandlas till riktigt bra vinst. Det är ju förstås alltid lite kusligt med sån här typ av konsumtion när det går dåligt i landet däremot.
november 3rd, 2008 at
Tack för kommentaren. Ja, du har helt rätt i att om det är någon som står emot en lågkonjunktur i branschen så är det såklart online resebyråerna. De är som sagt billigare och har oftast även lättare att anpassa sina kostnader.